Obytňákem Itálií - od Toskánska do Dolomit

14.07.2022

Na přelomu června a července jsme s dětmi vyrazili na necelé 3 týdny po Itálii obytňákem. Našim cílem bylo vidět Toskánsko, vykoupat se v ligurském moři a větší část dovolené zakončit v Dolomitech. Naši cestu popisuji den po dni s tipy na parkování i krásná místa k návštěvě. Na závěr se dočtete několik rad, které vám cestování usnadní.

Den 1 (pátek) - z Brna vyjíždíme v odpoledních hodinách. Po cestě děláme krátké zastávky a nakonec ve cečerních hodinách přespáváme nadivoko u jezera Volkermarkter Stausee u Klagenfurtu. Je tu s námi už jeden camper. Jsme unavení a brzy jdeme spát. Ráno nás budí davy aut místních rybářů, kteří mají v blízkosti rybářské závody. Jsou milí, žádný problém s námi nemají a mile si s námi povídají.

Den 2 (sobota) - přejezd přes Slovinsko Triglavskem parkem (krásná cesta, zastavujeme u řeky), odpoledne přijíždíme mezi bibione a caorle a zůstáváme do druhého dne u moře. Platíme za den 10 euro (celkem 20€).

Den 3 (neděle) - pozdě odpoledne po koupacce, odjíždíme do Casalborsetti - stále západní pobřeží. Totální klid a pohoda, bydlíme kousek od pláže. Platíme stellplatz za 12 €. Udělali jsme chybu, že jsme si nepriplarili 3€ za elektriku, nemáme dobitou baterku na klimatizaci. Je strašný vedro, hodila by se hlavně dětem vzadu na cestu.

Den 4 (pondělí) - ranní káva na pláži (1,2€) koupacka v moři, odpoledne odjezd směr Toskansko- cestování je dlouhé, po cestě se zastavujeme v jedné z vesnic s krásným výhledem na okolí, večer přijíždíme k jezeru Lago di Bilancino, protože na víc už nemáme sily. Spíme zadarmo na obrovském parkovišti jen s pár obytnakama. Příjezd je dost strmý, po dešti by to ne každý obytňák dal, ale Ferdafon to zvládá skvěle. Pod námi je bar, který do půlnoci hraje fajn hudbu. K dispozici jsou otevřeny záchody a sprchy (sprchy by měly být za poplatek 1€). Je možné se vykoupat v jezeře, ale asi to není na celý den, pláž patří k tomu baru a všude jsou jejich lehátka. Ceny v baru jsou astronomické. Obyč pizza margarita 18€.

Den 5 (úterý) - po snídani vyrážíme a po cestě se stavujeme do města Lucca. Doporučujeme hrál ne kruhové náměstí, ale tady je poprvé cítit větší příliv turistů nebo jen dopravní špička, je to větší mesto. Poté dorazíme na parkplatz do Pisy. Platíme tentokrát i s elektrikou 15€, ale není tu žádné zázemí kromě vody a vylevky. Žádné sprchy ani WC. Ale bezpečno a klid. Určitě se vyplatilo, obytňáku tu nebylo moc. Sezóna asi pořád nezačala. Večer jdeme na procházku, ale při dosažení centra nás zahnsl zpátky velmi silný déšť. Promo li jsme na kost a moc jsme z města neviděli. V noci máme s dětmi nápad navštívit věž v noci. Nejmenší z nás je vsak k neprobuzeni a tak zůstávám v obytňáku a zbytek osazenstva se vydává na pruzkum ve třech. Vracejí se asi po dvou hodinách. Věž viděli, ale celý areál je uzamčeny a otevírá se až v 7 ráno.

Den 6 (středa) - o půl 7 ráno se vydávám na samostatnou prohlídku, zatímco zbylé osazenstvo ještě spí. Je to pecka, u Šikmé věže nikde nikdo, dávám si sojový Caffè latte a potkávám 19letou českou slečnu, které pomáhám vyfotit "padající" věž. Po návratu jdeme trasu s celou smeckou znovu. Tentokrát je o poznání více lidí v ulicích i. U památek. Hlavně u věže je to docela nahusto. Vyplatí se přijít brzy ráno. Nezapomínáme tentokrát zastavit u slavného muralu popartoveho umělce xxx, kde v podstatě zadny turista není. odjíždíme s Pisy v odpoledních hodinách a jedeme jizne pod Livorno. Očekávání asi větší než skutečnost. Destinace divné, pláže zanedbané, nehezke. Stavujeme se u ekologické katastrofy, pláže jako z Karibiku, která vznikla vypustí vápencového odpadu místní chemičky. Je to doslova nechutné, ale fotky vypadají luxusně. Každý máme.nejake svědomí. My se rozhodujeme nezůstávat I když weby ujištují, že voda je nezávadná. Nakonec se vracime a spíme pod mostem, ke kterému jsme uhli z hlavní silnice, ale je tu klid a snad i bezpečno. Přes cestu je kamenitá pláž, moc se tu nebude dát koupat, ale je tu bar.

Den 7 - vydáváme se hned ráno směr zpátky na sever za Pisu. Našli jsme obrovské písečné pláže, sezóna stále nezahajena a tak v pohodě parkujeme obytňák na poloprázdném parkovišti za 7€ (bez elektriky) na celý den (8-20). Další tarif by naskočil za stejnou cenu od 20-01. Nocovani zde není možné, ale po přesunu na neplacená místa (dal od moře) by se prenocovst asi dalo. Pláž kouzelná, neuvěřitelně čistá jak voda, tak písek. Velké vlny. Krása. Jen žádné mušle, to byl sever stedrejsi. Večer se vydáváme směr La Spezia, chceme zítra na výlet na Cinque Terre. Poprvé za celou dobu využíváme italské dálnice, že zvědavosti, kolik stojí poplatky. Platíme 6,10€ za 40 km... Prespavame na parkovišti v La Spezia. Prespavame na náhodném parkovišti. Trochu čouháme do silnice, ale je tam klid, málo aut. Vyplatilo se. Zadarmo.

Den 8 - auto necháváme na parkovišti a jdeme na nádraží (10 minut pěšky) jedeme vlekem z La Spezia do Manaroly, pěšky pak do Riomaggiore. Vlak jezdí cca každých 25 minut. Pěší přesun je trošku výškově náročny, asi výškových 200 m. Zpáteční jízdenka vlakem nas stala 25€ pro nás všechny. V porovnání s lodí úplně zadarmo. Večer přejíždime do vnitrozemí a spíme na parkovišti ve vesnicce Cervarezza. Po cestě jsme se málem vybourali. V protisměru jelo auto v našem pruhu. Po zatroubeni se těžkými méně ty vrátil zpět do svého pruhu. Hrozný, ale jedeme dál. Vesnička je to moc mila, autentická. neruristicky, s výhledem na hory. Všude rodinky s dětmi, lidé v místním baru. Všude kolem možnost pitné vody z pramene, dětské hřiště, pizzerie. Děti natáčeji film. V okolí nebylo mnoho příležitostí, kde zakempovat, takže jsme rádi, že jsme našli klidně místo.

Den 9 - vyrážíme kolem poledne směr Verona a úpatí hor. Cesta dlouhá, všude samej kruhovej objezd. Jedeme více méně pořád 50 km/h a vyhýbám se dálnici. Vzalo nám to celý den. Po cestě se stavujeme u řeky na ochlazení, je vedro. Teplota hlásí venku 34 stupňů. Před 9 večer Přijíždíme do vesnice Segusino na počátku hor. Je tu zdarma stellplatz se vším kromě záchodů (zdarma vylevka, voda i elektrika). S námi jsou tu celkem tři obytňáky, misto asi pro 16. Vedle v baru hraje živá kapela rockový pecky. Děti jsou nadšený a spokojený. Jezdí na kopobezce po bezpečným parkaci, je tu hřiště. Máme noční navstevnice, italky, co se chtěly socializovat. Pohostime je slivovicí a popovídáme.

Den 10 - jdeme se podívat k řece, která teče hned u stellplatzu. Cesta k vodě není úplně přívětivá, ale prekonavame peoripovodnovy val a Míša se koupe. prejizdime k Lago del Mis. Nádherné. Parkování zdarma, u parkoviště občerstvení. Je tu i stellplatz, ale placený, nevyužíváme ho a zůstáváme na přespání na parkovišti. Po cestě se nám podařilo zbavit zdarma a legálně šedé vody. Kempingove vybavení dáváme před obytňák na plac, kde se lidé přes den opalují (za ceduli se zákazem). Večer se bavíme malováním kamínků. Dovolujeme dětem rozdělat malý oheň a opékání marshmallowny

Den 11 - od jezera prejizdime kolem poledne pres Passo Rolle do Passo xxx. Upozorním jen, že projet dal kolem jezera není možné, cedule od začátku upozorňují, že později jsou v místě tunely, kde neprojedete nad 2,5m výšky. Neriskujeme, (máme 3,1m) že se tam s Ferdafonem neotocime a vracíme se zpět a jezero objizdime. Stavujeme se v turistické destinací San Martin del xxx. Na nás příliš komerční. Děti si chvíli hrají na hřišti, děláme procházku k lanovce, která není v provozu a jdeme zpět k obytňáku. V národním parku je striktně zakázané kempovat, takže celou cestu míjíme cedule že od 21 do 7, je zákaz stání, ale poprosíme místní hospůdku o přenocování na jejich parkovišti. Doporučovala bych si trasou projíždět přes den a zastavit alespoň na piknik. Od 17 do 21 hodin není nutné na parkovištích platit. Neuvěřitelné milí a vstřícní nám dávají povolení prenocovat na jejich parkovišti. Prekonavame obrovskou přeháňku. Venku je najednou 10 stupňů. Venku cinkají krávy. Jsou tu neuvěřitelně výhledy na gigantické hory.

Den 12 - ráno nás probouzí pasačci krav a štěkot psů, kteří zahání krávy zpátky domů (na dojení), prejizdime pár set metrů k velkému parkovišti v sedle a vydáváme se na procházku po červené přímo na výhledy majestátních vrcholů Dolomit. Děláme okruh a nevracíme se stejnou cestou. Zabere nám to dyl, na vrcholcích jsou dvě chaty. Hodina tam a hodina zpět se protahuje asi na 3,5 h procházku. Cesta tam je náročnější, ale je vhodná i pro aktivnější samochodící děti. V té spodnejsi chatě se zastavujeme a kupujeme dětem hranolky :) Poté se vracime a sjíždíme ze sedla do Lago del Ghirlo, kde si dáváme pozdní oběd na místním piknikovišti u jezera (nedá se koupat). Máme před sebou 10 min přejezd do města Masaré, kde nacházíme na parkovišti dětské hřiště a nenocujeme přímo u hlavní silnice. Děti si celý podvečer hrají a místní pramen s pitnou vodou jim dělá skvělou rekvizitu. Večer sledujeme poprvé film v TV. Ani zde to nevypadá na nějaké reálné koupání.

Den 13 - čeká nás výlet k místnímu vodopádu Cascata Ru de Raitl. Není to daleko od místa, kde parkujeme. Mapy.cz hlásí půlhodinovou procházku tam. Ráno je krásně slunečno, jdeme se proběhnout do obchodu pro bagety, snídaně a vyrazíme k vodopádu. Cesta strma ale krátká a stojí to za to. Projíždíme všemi moznymi pass, jakými je to možné, včetně Marmolady. Jaou tu neuvěřitelně krásně a monumentální hory. Spíme na jednom z vrcholů Passo di Gardena za 7,50€. Legálně.

Den 14 - projíždíme Dolomity, celý den jsme více méně na ceste. Stavujeme se ve městě Cortina, ale moc se nám tam nelíbí a jedeme dál. Zůstáváme u jezera Lago di Cadore a kempujeme více méně na divoko. Potkáváme skupinku českých motorkářů, kteří tu zakempuji s námi. Prespavame u Tagliamento. Cesta tam byla hodně úzká.

Den 15 - dopoledne odjíždíme zpět a navazuje e na cestu přes Enemonzo. Prsspavame na břehu jezera Predel.

Den 16 - prejizdime k Lago di Fusine Superior. Platíme 15 euro a můžeme zůstat do druhého dne do 7 dá rána. Jsou tu dvě jezera, je tu hodně lidí, ale opravdu nádherná destinace

Den 17, po 7 se přesouváme níž za parkovací zónu a dospavsme dlouhý večer u ohně. Kolem 9 se prsouvame cca 30 minut do Villachu, kde.jsou termální lázně. Je to tu super. V noci prejizdime na Hohe Wand

Den 18 - jsme celý den na Hohe Wandu, Prsspavame

Den 19 - návrat domů